SON DAKİKA

Hikâye Anlatma Teknikleri

Yazının Giriş Tarihi: 30.12.2023 07:14
Yazının Güncellenme Tarihi: 30.12.2023 01:09

Ögretmen öykü anlatmak için bazı tekniklerden yararlanır. Çocukların ilgi düzeylerine göre seçilen teknik öğretmen tarafından iyi bilinmeli ve çocuklara uygulanmadan önce kullanılacak araç gereçler incelenmeli, eksikleri varsa tamamlanmalı ve gerekirse sıraya konmalıdır. Böylece kullanılacak araç gereç ile öykü arasında olması gereken paralellik de gözden geçirilmiş olur.

1- Düz Anlatım

Düz anlatım yöntemi, öğretmenin önceden belirlediği bir öyküyü jest ve mimikler yardımı ile sözel olarak anlatmasıdır. Kullanılan hiçbir araç gereç bulunmamaktadır. Çocukları etrafına toplayan öğretmen öyküyü anlatır. Genellikle masal türü eserler bu yöntemle anlatılır. Masalların başındaki ve sonundaki tekerlemeler masalın içeriğinde yer alan hareketli olaylar çocukların çok hoşuna gider. Ancak düz anlatımda öğretmen ses tonunu çok iyi düzenlemelidir. Heyecanlı, sinirli, mutlu vb. duyguları ses tonu ile çocuklara hissettirmelidir. Ses tonundaki iniş çıkışlar sert, yumuşak, ahenkli anlatım çocukların dinlemesini ve öyküyü takip etmesini kolaylaştırır. Öğretmenin ses tonu ile birlikte jest ve mimiklerini kullanması çocukların çok hoşuna gider.

Düz anlatım tekniği ana dili etkinliklerinde bir çeşit olarak zaman zaman uygulanmalıdır. Ancak ses tonunu, jest ve mimikleri çok iyi kullanan birisinden öykü dinlemek oldukça zevkli olmakla birlikte, herkeste bu özellikler yeterince iyi bulunmayabilir. Eğer anaokulu öğretmeni bu yönteme baş vuracaksa kendi kişisel özelliklerini çok iyi gözden geçilmelidir. Bu yöntem çocukların büyük ölçüde İşitsel algılarını harekete geçireceğinden hem görsel hem işitsel algıya yönelik diğer teknilere göre daha az avantajlıdır. Ancak uygun zamanlarda ve uyku saatlerinde tercih edilmelidir.

2- Kitap ile Hikâye Anlatma

Öykü anlatımında en sık kullanılan tekniklerden biri kitapla anlatımdır. Okul öncesi çocuklar için hazırlanmış olan kitaplara resimli kitaplar denir. Resimli kitaplar çocukların yaşlarına göre farklılık gösterir. ABC kitaplarıda denen 1-2 yaş grubu için hazırlanmış kitaplarda genellikle tek bir figür bulunur. Ancak bu figür oldukça büyüktür. Kitapta yer alan öykü ise çok basit cümlelerle anlatılır. Genellikle bu öyküde; resimde bulunan nesnenin adını söylemek yeterli olur. 3-4 yaş grubundaki çocukların kitaplarında çocukların çevrelerini tanıyabilecekleri, neden sonuç ilişkileri, problem çözmeleri için hazırlanmış öyküler vb. genellikle onların dil gelişim seviyeleri dikkate alınarak yazılır. Bu yaşta çocuklar genellikle kelime tekrarlarından ve şiirsel anlatımdan çok hoşlanırlar. Bu da onların anlatılan öyküdeki dili kolaylıkla anlamalarını ve kullanmalarını sağlar.

Böylece çocukların zihinsel gelişim aşamaları, görsel algılama, işitsel algılama ve psikomotor becerileri doğrultusunda ilgi, istek ve yetenekleri göz önüne alınarak seçilen kitaplar çocuklar için oldukça zengin uyarıcı olma özelliği taşımaktadır.

Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
logo
Bandirma Yasam En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.