Kuklalar, çocuklar ve öğretmenler tarafından çeşitli amaçlarla kullanılırlar.
Kuklalar;
1.Öyküye canlılık katmak için,
2. Çocukları uyarmak için,
3.Çocukların yaşıtlarıyla oynadıklan temsili oyunlarda, dramatizasyonlarda ve dinledikleri öyküleri canlandırmada,
4. Çocukların toplumsal (sosyal), duygusal sorunlarına eğilmek, bireysel veya grup sorunlarını yansıtmak için,
5.Bazı kavramları çocuğa aktarabilmek için,
6.İçe dönük, kapalı çocukların sosyalleşmesi için, kullanılabilir.
Kukla oyununun niteliği yaşlara göre değişir. Küçük çocuklar, daha çok kaşık gibi tek parça, sopaya monte edilmiş kukla, parmak kukla ve eldivenden yapılmış el kuklalarını tercih ederler.
Eklemli ve birkaç parmakla oynatılan kuklaları hareket ettirmede güçlük çekerler, bunlar daha büyük yaş grubuna uygundur.
Kukla; sosyal-duygusal gelişim (yetişkinlerle çocuğun ilişki ve iletişimini artırma, olumsuz duyguların anlatımı, öz-ben gelişimi), dil gelişimi ve kavram gelişimi için yararlıdır.
Maske Kullanarak Çalışma:
Bazı eğitim çalışmalarında çocuklann sınıfta kendi yaptıkları maskeler kullanılarak, özellikle utangaç çocukların kendilerini daha rahat hissetmeleri sağlanabilir.