güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ (15)

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

YAVUZ VE MİDİLLİ ZIRHLILARI:

Bu iki gemi Türk Denizcilik tarihinde uzun süre kullanım görmüş Türk Milletince kabul görmüş gemilerdir. Bu iki gemi diyorum ama aslında bu iki gemide bu özelliği gösteren sadece Yavuz Zırhlısı olmuştur. Çünkü Midilli zırhlısı donanmamıza katılışından 3-4 sene sonra batmış tarihe mal olmuştur. Bu nedenle bu iki gemiden sadece Yavuz Zırhlısı 1914’den 1961’lere kadar su üzerinde kalmayı başarabilmiştir. Haliyle Türk insanının ve Türk toplumunun kafasında daha fazla yer bulmuş ve daha fazla iz bırakmış bir gemidir. Bu iki geminin Osmanlı donanmasına katılışı kabaca şöyle gerçekleşmiştir.

3 Ağustos 1914 Günü Almanya’nın Fransa’ya savaş açtığını görmekteyiz. Almanya bu savaş sırasında Akdeniz’de  Goeben  Breslau isimli iki savaş krovözörünü Fransızlara karşı kullanmak üzere görevlendirmiştir. Aslında bu görevlendirme daha eskidir.

Çünkü 1912 yılında Alman kayzer, Alman deniz kuvvelerinin Akdeniz görevi için yalnız koramiral Dublue Wilhel  Souchune kumandası altında Goeben ve Breslau adlı gemileri Akdeniz göndermiş herhangi bir savaş halinde Cezayir’den gönderilecek Fransız sömürge askerlerini taşıyacak gemileri engellemekle görevlendirmiştir.

Yukarda belirttiğimiz gibi 3 Ağustos ‘ta Almanya’nın Fransa’ya savaş açtığını öğrenen koramiral Souchune  Almanya’da ki üstlerinde bulunduğu Afrika sahillerinden Osmanlı impatorluğunun başkentine hareket emri almıştır.

Bu emri alan Souchune hareket öncesinde şafak vaktinde Bone Phillippe limanlarını bombardımana tuttu. Daha sonra kömür almak için Mesina boğazına doğru yola çıktı. Yolda İndomitable ve İndefatigable isimli İngiliz Krovözörleri ile İngiliz Kruvozörleri ile karşılaştı. Ancak henüz İngiltere Almanya’ya savaş açmadığından bunlarla çatışmadan sonra ellerine geçen Goeben ve Breslau Sicilya’nın Breslau limanına doğru yoluna devam edebildi.

Burada kömür ikmali yapan bu gemiler Osmanlı devletinin tarafsız olması nedeniyle Almanya’ya savaş ilan etmiş bulunan İngiliz savaş gemileri peşine takılmış olduğu halde Çanakkale limanına hareket ettiler. Goben ve Breslau 10 Ağustos günü Çanakkale boğazı önlerindeydiler. Almanya’nın Osmanlıyı yöneten ittihat terakki hükümetinin üzerindeki etkisinden istifade etmesi nedeni ile Osmanlı Genelkurmay Başkanı Enver Paşanın 8 ağustos tarihli yazılı emri uyarınca Çanakkale müstehkam mevki komutanlığının müsadesiyle bu iki gemi aynı gün öğleden sonra Çanakkale boğazından içeri alınmıştır.

11 Ağustos günü İstanbul’a demirleyen bu iki gemi Osmanlının savaştaki tarafsızlığı ilanı bozulmasın diye şeklen de olsa satın alınmıştır. Çünkü bu iki geminin boğazlardan geçip İstanbul’a demirlemesi başta İngiltere olmak üzere Almanya karşıtı devletlerin protestosuna neden olmuştur.

Bu nedenle bu iki gemi aslında gerçekten bir satın alınma olmasa da satın alındığı ilan edilen bu iki gemi direklerine Osmanlı sancağı çekilerek personelin başına fes giydirilerek sözde Osmanlılaştırılmış ve Osmanlı donanmasına dahil edilmişlerdir.

Yalnız şurası bir gerçektir ki aslında bu iki gemi Türk donanması içinde yer alsalar bile birinci dünya harbi sonuna kadar tam manasıyla Osmanlı deniz kuvvetlerinin malı olamamışlardır. Çünkü içindeki alman personel bu gemileri ancak o zaman terk etmiş ve bu gemiler Türk denizcilerine ancak o zaman teslim edilebilmişlerdir.

Hatta bunlardan Breslau “Midilli” adını almış olsa bile Türk bayrağı altında deniz harekâtına ve deniz savaşlarına katılmış olsa bile Türk denizcilerinin kullanım ve yönetimine terk edilemeden geldiği alman personeli ile birlikte batarak tarih olmuştur. Devamı yarın…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.