güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

 Çanakkale Cephesinin Unutulmaya Terk Edilen Unutturulmaya Çalışılan Kara Savaşları

Yazının Giriş Tarihi: 01.06.2021 00:03
Yazının Güncellenme Tarihi: 01.06.2021 00:03

25 NİSAN 1915 PAZAR…

 AKDENİZ Seferi Kuvvet Komutanı Orgeneral Sir Ian Hamilton, 25 Nisan 1915 Pazar günü Çanakkale cephesinde başlanılan kara muharebelerine şu düşünceler ile başladı…

“Bizim kraliçemiz “Queen Elizabeth” zırhlısı, harp makyajını yaptı ve sabaha karşı göğü ve ufukları saran soğuk dumanlı bir havada harekete hazırlandı. Saat sabahın dördü henüz… Saat 4.15’te artık sükûn içinde bir hanımefendi değil, savaşa hazır bir erkek. Emirler heyecanla icra edildi. Su geçmez bölmeler, kaportalar kapatıldı ve her yer deniz tertibi hazırlanıp gerekli olmayan eşyalar zırh gövde altındaki ambarlara istif edildi. Tam bir İngiliz gibi, harp gemimiz savaşa başlamak üzere tedbirlerini tamamladı ve günlük işlerini dahi gördü. Şimdi ben de hazırım…”

 25 Nisan sabahı saate 05.00 ten itibaren Gelibolu’daki 5. ordu karargâhına düşman çıkarmasının yapıldığı yolunda raporlar yağmaya başladı...

 25 NİSAN 1915 GÜNÜ ÇANAKKALE CEPHESİNDE YAPILAN ÇIKARMALAR:

 1). Ana çıkarma bölgesi Seddülbahir’dir. Hedefi elde etmek amacı ile yapılmıştır.

 2). Tali çıkarma bölgesi Kabatepe’dir. Buradaki amaç, esas çıkarmaya yardımcı olmak, birliklerin manevra imkânlarını kazanmalarını sağlamaktır.

 3). Aldatma çıkarma bölgesi Kumkale’dir. Bu sınırlanmış çıkarmada amaç ise bir bölgedeki topçu gücünü ve birlikleri esas çıkarma bölgesinden uzak tutmak ve susturmaktır.

 4). Gösteriş çıkarmaları bölgesi Beşige ve Saroz’dur.  Gösteriş çıkarmalarındaki amaç, düşman kuvvetlerini üzerine çekerek esas ve tali çıkarmaların başarılı olmalarını sağlamaktır. Gösteriş çıkarmalarının başarılı olabilmelerindeki en önemli unsur karşı tarafın çıkarma beklediği yerden yapmaktır.

 1). ANA ÇIKARMA BÖLGESİ, SEDDÜLBAHİR:

 General Hamilton ana çıkarma bölgesi olan Seddülbahir ve yakın çevresi kıyılarını için, üç piyade Tümeni, bir Hint Piyade Tugayı ayrılmıştı. İlk önce 29. İngiliz Tümeni kıyıya çıkarılacak, daha sonra Fransız Tümeni ve 1. İngiliz Kraliyet Deniz Piyade Tümeni takip edecekti. Buraya çıkarılan birlikler ilk önce Alçıtepe’yi ele geçirecekler, Sonra Kilitbahir platosunu…

 Bu bölgede bulunan Türk tarafının vaziyeti şu şekilde idi: Yarımadanın güneyini tüm gözetleme, güvenlik ve savunma görevi 9. Tümene aitti. 9. Tümen Azmak Dereden, Morto Koyunun doğusunda Eskihisarlık sırtlarına, kadar olan kısmı korumakla görevli idi. 9. Tümenin sorumluluk alanı 35 km kıyı şeridi ve 200 kilometrelik bir alanı kapsıyordu. Bu Tümenin 26. Alayı Çamtepe’den Kerevizdere’ye kadar uzanan kıyı şeridine yerleştirildi. 25. Alay ve Tümen karargâhı Sarafim çiftliğinde idi. 26. Alay 3.taburunun sorumluluk alanı 6 kilometreyi aşkın kıyı şeridi idi. 10. bölük Ertuğrul Koyu sırtlarında ve 12. bölük Tekke Koyu üzerine yerleştirilmişti. 9. ve 11. bölükler de tabur ihtiyatı olarak Ahmet Ağa bayırı, Kızlarsırtı çevresine yerleştirilmişti. 

 25 Nisan sabahı alacakaranlığında Seddülbahir dolaylarında irili ufaklı birçok savaş ve taşıt gemileri ile sarılmış olduğu görüldü. Saat 04.30’da cehennemi bir ateş başladı. İngiliz filosunun ilk dönemdeki ateş gücü 62 ağır namlu, 104 ortalama namlu ve 163 hafif namlu olmak üzere toplam 329 top idi. Ayrıca Queen Elizabeth muharebe gemisi de çoğu zaman bu kesimde bulunuyor ve taşıdığı 381 mmlik taretleri ile filoyu destekliyordu.

Büyük gemilerin 75 milimetreden küçük topların, muhrip ve torpidobotların muharebeye katılan topçu kitlesini hesap etmek zordu. Bombardımanın başlaması ile 3. tabur komutanı Binbaşı Mahmut Sabri derhal ihtiyat bölüklerini alarma geçirdi. Her iki ihtiyat bölüğü evvelce verilmiş olan talimat gereğince ileri toplanma yerlerine koşarken kendisi de Harapkale’deki gözetleme yerine çıktı.

 3. Tabur Komutanı Binbaşı Mahmut Sabri, Alaya gönderdiği ilk raporunda karşısındaki düşman kuvvetlerini bir liste halinde göstermişti: 12 muharebe gemisi ve Kruvazör – 15 muhrip ve torpidobot – 10 büyük taşıt gemisi – 13 daha küçük taşıt gemisi – 2 duba ve sayısız şalope, layter ve kayıklar.  Devam edecek…

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.