güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

Gemi uzun ve neşeli tek bir düdük ile Marsilyalıları selamlıyor; bir subayımız Fransızları sergi salonuna götürüyor; herkes hayranlıkla Türk mavisi sırlı Kütahya çinilerine; bin bir nakış ve renkli Osmanlı, Yörük, Selçuklu ve Acem halılarına; yeşim, yakut, firuze gibi değerli taşlarla süslenmiş, tamamıyla elle yapılmış çeşmibülbül, laledan, gülabdan gibi cam ürünlerine bakıyordu…”

Karadeniz Vapuru 4 Temmuzda Londra-İngiltere’ye vardı. İngiliz yetkililerin Londra’nın en ücra köşesine demir attırmasına rağmen sergi 6 günde 25 bin kişi tarafından ziyaret edildi. Karadeniz Vapurunun bir sonraki durağı Amsterdam limanı oldu. Sergiye burada da ilgi büyüktü.

Karadeniz Vapurunun bir sonraki ziyareti 14 Temmuzda Hamburg limanı oldu. Burada görkemli bir şekilde karşılanan Karadeniz Vapurundaki ürünlere ilgi de büyüktü. Birçok ticari antlaşmanın yapıldığı bu ziyaretten sonra Karadeniz Vapuru Helsinki limanına doğru yola çıktı. 26 Temmuzdaki bu ziyaretin ardından Karadeniz Vapuru 29 Temmuzda Leningrad limanına vardı. Burada da ilgi yoğundu vapura günde 9 bin ziyaretçi gelmekteydi.

Karadeniz Vapuru Barcelona’dan sonra sırasıyla Le Havre, Londra, Amstredam, Hamburg, Stockholm, Helsinki, Leningrad, Danzing, Gydnia, Kopenhag, Anvers, Marsilya, Genova ve Napoli limanlarına uğradı ve 86 günlük yolculuğun ardından 5 Eylül 1926’da İstanbul’a geri döndü.

Yukarıdaki bilgide gösteriyor ki Karadeniz vapuru Mustafa Kemal döneminin ülkemizi tanıtmak maksadıyla düzenlediği bir sergi mekanı olarak sadece bizim limanlarımızda değil yurt dışında uzak mesafeler oluşturan yabancı ülkelere de limanlara da uğramış zamanında ülkemizin yurt dışında tanınması için ekonomik ve iktisadi açıdan tanınması konusunda önemli görevini layıkıyla yapmış bir gemimizdir.

ALEMDAR KURTARMA VAPURU

Bu gemimiz Osmanlı döneminin gemilerinden olmasına karşılık TC nin emrine giren ilk gemilerden biri olması nedeniyle önemli bir gemimizdir. Kuvayı Milliyeciler’in vatanın kurtuluşu için çalışanların büyük gayretleriyle İstanbul’dan gizlice kaçırılıp Ankara hükümetinin emrine sokulmuş TC. nin donanmasının ilk gemisi olmuş bir gemidir. Daha sonra ki dönemde teknik özellikleri gereği denizcilik alanında kurtarma gemisi olarak yaptığı çalışmalarıyla tanınmıştır. Nitekim Çanakkale’de batan Dumlupınar denizaltımızın kurtarılması yolunda da çalışmış kendine düşen görevi yapmak uğraşı vermiştir. Bu gemimiz hakkında bilgi araştırdığımızda genel kaynaklarımızda tarihi anlatımlara yer veren şu bilgiler dile getirilmektedir;

Alemdar Kurtarma Gemisi’nin Kahramanlığı

1914 yılında I. Dünya savaşının başlaması ile birlikte kömür ocaklarının işletim hakkı Almanlar'a verilir. Buna kızan Ruslar, 2 yıl süreyle Karadeniz Ereğli kıyılarını sık aralıklarla bombardımana tutarlar. Dünya savaşının ardından Anadolu'nun, Avrupalı devletler tarafından işgal edilip paylaşılmasıyla Fransızlar Karadeniz Ereğli'ye gelirler ancak Karadeniz Ereğli'yi işgal etmeyi başaramazlar. Kurtuluş Savaşı sırasında işgal altındaki İstanbul'dan vatanseverler tarafından kaçırılan Alemdar isimli küçük bir savaş gemisi, Zonguldak'a ve Karadeniz'e hakim olan Fransızlar tarafından ele geçirilmek istenmiştir.

9 Şubat 1921 tarihinde ALEMDAR'ı Karadeniz Ereğli limanına getiren vatanseverler gemiyi karaya oturtmuşlar ve Fransızlara teslim etmemişlerdir. Vatanseverlerin Karadeniz Ereğli'ye sığınmalarına kızan Fransızlar, kenti işgal etmek istemişler ancak Karadeniz Ereğli halkının mücadelesi sonucu başarılı olamamışlardır. Şehrin hastanesi dahil kıyıya yakın bölgelerini denizden bombalayan Fransızlar, ALEMDAR Gemisi’nin gizlice yüzdürülmesi sonucunda karşı saldırıya maruz kalmıştır. Devamı yarın…

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.