güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

Savarona bugüne kadar inşa edilen kraliyete ait olmayan en büyük yattır. Toplam uzunluğu 136 metre, direği 16 metre, iskeleti 6.1 metre ve en yüksek hızı 18 deniz mili, gezinti hızı ise 16 deniz milidir. Ana süitin yanı sıra 17 lüks süitin alanı ortalama 50 metre karedir.

Savarona, Brooklyn Köprüsü’nü inşa eden mühendis John Roebling’in kızı Emily Roebling Cadwallader tarafından hizmete sokuldu. Bayan Cadwallader Savarona’yı 1931’de Hamburg’da Blohm ve Voss tersanelerinde 4 milyon dolara mal etti.

Savarona Atlantik, Akdeniz ve Kuzey Afrika sularını geçti fakat Cadwallader onu yüksek dışalım vergisinden dolayı Amerika Birleşik Devletleri’ne sokamadı. Yatı satmaya karar verdi ve 1938 yılında Savarona Türk Hükümeti tarafından satın alındı.

Bu satış sırasındaki olaylar zinciri şaşırtıcıdır. 1936 yılında Kral VIII. Edward İstanbul’u ziyaret etti ve o zamanki devlet yatı Ertuğrul’da Mustafa Kemal Atatürk’ün konuğu oldu. Bacadan dökülen kurum Majestelerinin beyaz pazenlerini öylesine kirletti ki Atatürk Ertuğrul’u hurdaya gönderdi ve yeni bir cumhurbaşkanlığı yatı araştırılması için emir verdi. Türk bayrağı Mart 1938’de Southampton’da Savarona’ya çekildi.

Yat, iki ay sonra bazı döşemeleri yenilendikten sonra Atatürk’ün ölümcül hasta olduğu sırada İstanbul’a geldi. Atatürk’ün Savarona’da geçirdiği altı hafta boyunca kabine toplantıları düzenlendi, Romanya Kralı Carol da dahil olmak üzere önemli konuklar, devlet başkanları ağırlandı. Atatürk, 10 Kasım 1938’de Dolmabahçe sarayında öldü.

Savarona, II. Dünya Savaşı sonrasında Türk Deniz Kuvvetleri’nin onu eğitim gemisi olarak kullanmasına kadar bir daha yelken açmadı. 1989 yılında Savarona’yı hurdaya çıkarma kararı alındı; ancak Kahraman Sadıkoğlu son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı ve Savarona’yı önceki görkeminden daha iyi bir hale kavuşturmak için çok çaba isteyen yeniden döşeme işine başladı. İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı yenilemek için 425 işçi yaklaşık üç yıl çalıştı. Savarona, bugün yolcusu olma ayrıcalığı kazananlara zarafeti ve lüksü yaşatarak bir kez daha dünya sularında seyretmektedir.

Savarona yatı bir oranda parçalanmadan kalabilen varlığını koruyan şanslı devlet teknelerinden biri sayılabilir. Ne var ki Mustafa Kemal’in yatı olması sebebiyle müze haline getirilerek korunması gereken bir tekne iken hurdaya çıkarılıp hurda fiyatına satılarak yukarda ismi belirtilen Türk iş adamına satılması büyük ölçüde Atatürk’ün hatırasına saygısızlık hatta bir oranda hakaret olmuştur düşüncesindeyim. Şu anda parası bol turistlere hizmet veren bir gezi teknesi olarak kullanılması Atatürk’ün güzel günlerini hatta son günlerini içinde geçirdiği bu tarihi teknenin geçmiş dönemde gazetelerde dile getirilen bazı nahoş yaşantılara mekanlık ettirilmesi yolundaki bilgilerin bulunması da bu teknenin tarihine Mustafa Kemal’in hatırlarına hakaret vasıtası bir durumda olduğunu düşünebilmemiz pekala söz konusudur gönül ister ki bu tarihi tekne şu andaki sahibinden alınıp Mustafa Kemal’in dönemindeki haline dönüştürülerek ister başlı başına bir müzeye dönüştürülmesi istenirse deniz müzesi bünyesinde ziyarete açılan bu müzenin bir parçası bir tekne haline getirilerek müzeye ait statüde ziyarete açılması devlet tarafından gerçekleştirilebilsin böyle bir davranışın Türk milletine Türk devletine daha yakışacak bir durum olduğu düşüncesindeyim.

 

TANINMIŞ SİVİL GEMİLERİMİZ

Osmanlı döneminden başlayarak ülkemizde yolcu gemilerimizin çok tanınmış olanlarını dile getirmek istediğimizde ilk aklımıza gelen Bandırma Vapurudur. Bu vapur Mustafa Kemal Atatürk’ü İstanbul’dan 16 Mayıs 1919 da yola çıkarak 19 Mayıs 1919 da samsuna ulaştıran vapur olmasıyla önemlidir. Bu geminin yolculuğu kurtuluş harbinin başlangıcını kurtuluş harbinin lideri Mustafa Kemal’i samsuna bırakmakla nazari olarak başlatan bir gemidir. Ne yazık ki bu önemli geminin kendisi diğer askeri ve sivil gemilerimiz gibi görev dışı kaldığında hurdaya çıkarılıp parçalanmak kaba tarifle jilet olmak durumuyla sona eren bir hayatı olmuştur. Bu gemiyi tanımak ve tanıtmak istediğimizde genel kaynaklara veya internet kaynaklarına baktığımızda şu bilgilerle dile getirildiğini görürüz;

BANDIRMA VAPURU

Büyük önder Mustafa Kemal Atatürk’ü 9. Ordu Müfettişi (Mirliva) olarak kurmayları ile birlikte İstanbul’dan Samsun’a getiren Bandırma Vapuru, Bağımsız Türkiye Cumhuriyeti'ne giden yolda çok önemli bir görev yaparak tarihteki yerini almıştır.

Gemi 1878 yılında İngiltere'nin Glasgow kentinde (İskoçya bağımsızlığını ilan ettikten sonra bu bölge İskoçya sınırları içeresine girmiştir) Mac. Intyre Paisley - Huston and Cardett tezgâhlarında gemi tezgâhlarında 21 sıra numarası ile 279 grostonluk yolcu ve yük vapuru olarak inşa edilmiştir. Geminin ilk sahibi Dussey and Robinson şirketi gemiyi "Torocaderto" adı altında 5 yıl çalıştırdı. Devamı yarın…

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.