güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

ALMAN DENİZALTILARI ÇANAKKALE YOLUNDA

Alman Deniz Kurmayı, uzun muhaberelerden sonra, 10 Mart 1915’te Açık Deniz Kumandanlığına iki denizaltının Çanakkale savunmasına katılacağını bildirdi. Açık Deniz Donanması Kumandanı “U-21”i teklif etti. Bu teklif derhal kabul edildi. “U-21, 22 Ekim 1913’de denize indirilmiş olup 650 tonluk bir denizaltıydı. İkinci denizaltı “UB-8” olup parçalar halinde trenle Avusturya’nın Pola limanına gönderilmiş ve montaj burada yapılmış küçük bir denizaltı botu idi.

Kıdemli Yüzbaşı Hersing kumandasında bulunan “U-21”, 25 Nisan 1915’te, Wilhelmhafen’den hareket etti. Avusturya’nın Kataro limanına kadar hiç bir yere uğramayacak, ancak İspanya’nın kuzeybatı sahilinde bulunan Finisterre Burnu açıklarında kendini bekleyecek olan “Marzala” vapurundan yağ ve malzeme alabilecekti.

Alman Amirallik Dairesi’nde “U-21”in Çanakkale’ye kadar olan, binlerce mil mesafeyi nasıl alabileceğine dair ciddi tartışmalar yapılıyordu. Birinci Dünya Savaşı’nda Alman Deniz Kuvvetleri Başkumandanı olan Amiral Scherr der ki:

-“U-21”in Çanakkale savunmasına gönderilmesi denizaltı-mızın seyir kabiliyetlerinin ne derece büyük olduğuna bir delildir.

“U-21” Wilhelmshafen’den hareketinden bir hafta sonra, Finisterre açıklarında “Marzala” levazım gemisi buluşmuş rampa ederek çok miktarda erzak ve 12 ton da yakacak yağ almıştı. Sonra birbirlerine veda ederek ayrılmışlardı. Fakat “Marzala”dan alman yağ denizaltındaki dizel motorlarında yanmıyordu. Yapılan bütün gayretler ve tecrübeler boşa çıktı.

56 ton yağla denize açılmış olan “U-21, Almanya’dan 2.000 mil ve Kataro’dan ise daha fazla bir mesafede bulunuyordu ve deposunda 25 ton yağ kalmıştı. Geriye dönse, dönemez, ileriye gitse, yağ yetmeyebilirdi.

Kıdemli Deniz Yüzbaşısı Hersing, her ne pahasına olursa olsun, yoluna devam etmeye karar verdi. Yağdan tasarruf etmek için çoğunlukla deniz üstünde ve süratini azaltarak yol almaya başlamıştı.

Finisterre’den Cebelitarık’a kadar olan mesafe dört günde alınmıştı. Cebelitarık Boğazı’ndan içeriye girildiği zaman, takvim 6 Mayıs 1915’i gösteriyordu.

“U-21” Kuzey Afrika sahillerini takip ederek yol alırken, Fransız savaş gemileri kendisini görmüşlerdi. Fakat denizaltı dalarak kurtulmuştu. Wilhelmshafen’den ayrıldıktan 18 gün sonra Adriyatik Denizi’ne gelinmişti. 13 Mayıs’ta denizaltının ancak 1300 kilo yağı kalmıştı.

Yüzbaşı Hersing der ki:

-“Her şeyi, yaşamı, doğduğum tarihi bile unutabilirim, fakat 1300 rakamını bütün ömrümce unutamayacağım!”

 

ÇANAKKALE SAVAŞLARI’NA BİR ALMAN BAKIŞI

Bir Avusturya destroyeriyle 13 Mayıs 1915’te karşılaşan Alman denizaltısı onun yedeğinde Kataro’ya gelmişti. Burada bol miktarda erzak ve yağ aldı.

-“Oh! Dünya varmış!” diyen Yüzbaşı Hersing, anılarında Çanakkale Savaşları’na da değinir:

-“Kataro’da Çanakkale olayları hakkında geniş tafsilat aldık. Gelibolu’da Türker’le İngilizler en şiddetli bir ölüm keşmekeşi içinde bulunmaktaydılar. İngilizlerin Anzak taburları her gün yeni bir hiddet ve cesaretle Türk siperlerine saldırıyorlardı. Türkler ise, Türk askerinin eskiden beri meşhur olan inat ve kahramanlığıyla karşı koyuyorlardı.

“İngiliz hücumları gemiler tarafından gayet mükemmel destekleniyordu. İngiliz donanması karadaki ordusunun savletlerine, ateşlerinin bütün kuvvet ve ağırlığıyla yardım ediyordu. Muazzam İngiliz zırhlıları sahilden açıkta duruyorlar ve Türk siperlerine 38’lik Xoanye yıldırımlar yağdırıyorlardı.

“Hayalimde, bir denizaltının, bu alev kusan devlerin yanına yaklaştığını görüyor gibi oluyordum.”

 

TÜRK SULARINA GİRERKEN...

Kataro’da bir hafta kalan “U-21” Yunan adaları sahillerinden dolaşarak ve Adalar Denizi’nden geçerek Gelibolu yarımadasına yaklaşmıştı. Bu sırada İngilizler ve Müttefikleri bir Alman denizaltısının Akdeniz’e girdiğini haber almışlar ve Çanakkale sularındaki savaş gemilerine alarm vermişlerdi. Büyük zırhfılar muhafaza altına alınmışlardı. Mesela Kabate- pe’de demir üzerinde yatan ve son günlerde 19’luk toplarıyle ve gerekse hafif bataryâlarıyle sabahtan akşama kadar May- dos, Kilya ve Maltepe ile Türk mevzilerini ve bataryalarını bombardıman eden İngiliz “Triumph” zırhlısı destroyerlerle muhafaza ediliyordu.

“Triumph”, 1903’te denize indirilmiş olup 133m. Boyunda, 20 mil süratinde, 12.000 tonilatoluk bir zırhlıydı.  Devamı yarın…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.