güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

Muavereti Miliye muhribinin gerçekleştirdiği Goliath’ı batırma başarısı torpillerinin arızalı olması nedeniyle elinden kaçıran Demirhisar torpido botunun Çanakkale Harbi sırasında Ege Denizindeki maceralarını bir başka kaynak olarak Cem Atabeyoğlu’nun yazmış olduğu Çanakkale’de Mayınlar Arasında Bir yüzer Şeytan “Demirhisar” başlıklı yazısından incelediğimizde şu bilgileri elde ettiğimizi görürüz. Çanakkale Savaşları başladığında İtilaf Devletlerinin donanmaları Çanakkale Boğazının girişini ablukaya almıştı. Türk Gemilerinin Ege’den Marmara’ya, Marmara’dan egeye çıkış imkânı neredeyse tamamen kesilmiş durumdaydı. İtilaf Devletlerinin gemileri Çanakkale Boğazı içlerine giremese de Çanakkale Boğazı önlerinden veya Saroz Körfezi açıklarından yaptıkları aşırtma atışlarla Çanakkale Müdafisi olan Osmanlı askerini zor duruma sokabiliyorlardı.

Bilhassa Goliath gibi büyük zırhlılar kıyıya yakın demirli vaziyette yaptıkları atışlarla çok etkili olabiliyorlardı. Her ne kadar Osmanlı zırhlılarından Mesudiye Barbaros gibi zırhlılarda boğaza yakın Marmara sularına kıyılara yakın demirleyerek yaptıkları aşırtma top atışlarıyla İtilaf Devletlerinin donanmalarının gemilerinden yapılan atışlara cevap veriyorsa da yine de düşmanın zırhlılarının atışlarından boğaz müdafilerimiz, kara askerimiz oldukça zarar görmekte ve zahmet çekmekteydiler. Bu durumu göz önünde bulunduran Boğaz Müdafai Komutanlığı hem düşman deniz altılarının batırdığı Osmanlı gemilerinin intikamını almak hem de Çanakkale Girişini kontrol altında tutan İtilaf güçleri donanmasının moralini bozmak ve bilhassa müdafileri zor durumda bırakan İngilizlerin Goliath zırhlısını batırmak üzere Demirhisar Torpido Botunu görevlendirdiğini görmekteyiz. Bu görevi aldığında Demirhisar Süvarisinin ve personelinin görevin mahiyetinden tam manasıyla Çanakkale Boğazından çıkana kadar bilgi sahibi yapılmadığını görmekteyiz. Bu gizlilik içerisinde görevlendirilen 97 tonluk küçük bir torpido bot olan Demirhisar büyük bir göreve çıkmak üzere 8 Mart 1915 akşamı Nara Limanından Çanakkale Boğazını çıkmak üzere hareket etmiştir.

 Gemiyi göreve gönderenlerde dahil gemi mürettebatından geminin görevi hakkında bilgi sahibi olanlar bu görevden sağ dönüleceğine inanmaz durumdaydılar. Türk Askeri makamları tarafından görevi gizlilik içinde tutulan Demirhisar harekete geçtiğinde İtilaf Devletleri donanmalarının mayın tarama ve arama gemileri tarafından Kepez önlerine kadar temizlenmiş sahaya ulaştığında artık göreve resmen başlama durumuna gelmişti. Ancak bu arada boğaz bizim tarafımızdan 7 Mart akşamından Nusret Gemimiz tarafından tekrar mayınlanmıştı. Demirhisar bizim kuvvetlerimizin döşediği mayınların yerlerini kesin olarak bildiğinden bu mayınların arasındaki açık sahalardan geçerek Çanakkale’den Egeye açılacaktır. Gizli bir Görele yola çıkan Demirhisar’ın nereye gittiğini sadece Demirhisar’ın süvarisi olan Alman Deniz Subayı bilmektedir. Sadece 97 tonluk bir tekne olan Demirhisar sıkıştığında 20 mil sürat yapabilmekte bu gemide silah olarak 18 pusluk 2 torpido kovanı ile 37mm’lik 2 top bulunmaktadır.

Osmanlı üniforması giymiş bir Alman Kıdemli Yüzbaşısı Komutasındaki Demirhisar yola çıktığında nereye gittiğini yukarıda belirttiğim Alman Komutanından başka kimse bilmemektedir. Boğazdan çıkan tekne yönünü Saroz Körfezine çevirmiş ancak bu yönde 10 mil yol aldıktan sonra dümenini batıya doğru kırmıştır. Böyle yapmakla kendini farklı nokrada gösteren Demirhisar gizlilik perdesi içerisinde hareket ederek İtilaf Devletleri donanmalarının gemilerinin cirit attığı sularda seyre başlamıştır. Gemi bu seyir halindeyken gemi gözcüleri geminin arka omuzluk yönünde flaş işareti gördüklerini belirtmeleri üzerine Demirhisar yapabileceği tek işi yaparak oradan son sürat uzaklaşmaya girişmiştir. Bir müddet aynı süratle yol alan gemi takip edilmediğini anlayınca hız düşürerek 6 mille seyre başlamıştır. Bu seyir düzenindeyken patlayan fırtına nedeniyle ve yağmur nedeniyle gemide görüş mesafesi iyice düşmüştür. Yolculuk sabaha kadar sürmüş gemi Aynaroz önlerine kadar gelmiştir. Longos Adasın batı burnuna sokulan Demirhisar bir aksilik yaşamış buradaki dipteki bir kayaya çarpan teknenin ön dümeninin eğildiği görülmüştür. Gemini yol almasına engel olmayan bu arızanın onarımı mümkün olmadığından arıza yaratma ihtimali olan bu dümenin çıkarılarak denize bırakıldığı görülmüştür. 9 Mart tarihini bu ıssız koyda geçiren gemi harekete geçerek Bozcaada’ya yöneldiğini görmekteyiz. Şansı yaver giden geminin karşısına hiçbir düşman gemisi çıkmamış, oradan İzmir’e doğru hareket edip Uzun Ada arkasına ulaştığını görmekteyiz. İşte bu noktada karşısına yani Uzun Ada hizasına geldiklerinde Ada arkası karşısına demirlemiş İngiliz Savaş Gemileri çıkmıştır. Bu gemilerin uzaktan direklerini gören Demirhisar geri dönmüş Karaburun Yarımadasının Batı yakasındaki Marrogoni Koyunda geceyi geçirmiştir. Ertesi günde aynı koyda oyalanan Demirhisar kendini bir an önce İzmir Limanına atmak için kıyı kıyı İzmir yolunu tutmuştur.

Gemi sahile o kadar yakın gitmektedir ki tanınmamak için sancaksız dolaşan Demirhisar Torpido Botunu düşman gemisi sanan kıyılarımızdaki Türk askeri menzilleri bu gemimize tüfek ve makineli tüfek ateşi açmak şeklinde müdahale etmişlerdir. Kıyıdan uzaklaşmak durumunda kalan gemimiz Uzunadayı döndüğü anda karşısına demirli iki düşman gemisi çıkmıştır. Geminin başındaki Alman kumandan bu fırsatı değerlendirmek için derhal karar vererek Demirhisar’ı tam yolla bu iki geminin üzerine sürmüştür.

Yaklaşıldığında bu gemilerin birinin çağın büyük savaş gemilerinden biri olan İngiliz Bandıralı Tliumph ve ona kömür yükleyen bir kömür şilebi olduğu anlaşılmıştır. Gemilerin üzerine torpillerini gönderen Demirhisarın torpilleri hedefine varmamış ve aksine Demirhisarın İtilaf Devletleri gemilerinin dikkatini celbeden duruma gelmesini kuvvetlendirmiştir. Oradan süratle ayrılan Demirhisar gece yarısı demirli iki düşman gemisiyle daha karşılaşmıştır. Süratini 6 mile düşüren olabildiğince sesiz hareket eden Demirhisar bu iki gemiye 200 m kadar sokulabilmiştir. Alinde kalan son torpilini atıp uzaklaşan gemiden torpillerin sesleri beklenmiştir. Devamı yarın…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.