güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

Düşmanlarımız denizden takviye alamaz olmuşlar. Onların bu ikmal yolları ortadan kalkmıştı. Bunlardan daha önemlisi Balkan Harpleri sırasında yaşanan yenilgilerden ümitsizleşen halkın gözünde Hamidiye kruvazörü bir ümit ışığı, büyük bir moral kaynağı olmuştur. Onun merakla izlenen harekâtları tüm Türk kamuoyu yüzünü güldürmüştür. 3 Mart sabahı biten kömürünü tamamlamak için İskenderiye’ye demirleyen gemi çeşitli limanlardan ikmal yaparak 16 Martta yeniden seyre kalktıysa da mürettebatın dayanıklılığını makineleri gösterememiştir. Gemi iki defa stop ederek personeline güç saatler yaşatmıştır. Geminin durmasının ölüm demek olduğunu bilen Rauf Bey için Kamaran’a giderken Meys Adası açıklarında bir Yunan Barkası ele geçirmesi de önemli bir başarı olmuştur. Gemiyi Kamaran da tamir beklerken aksi olmuş, gemiye yeni bir görev yüklenmiştir.

Buradaki yerli Arap kabineleri isyan etmişlerdir. Gemiye bu isyanı bastırma görevi verilmiştir. Gemi bu görevle uğraşırken bakımı yapılmadığı gibi yaşanan kum fırtınalarından geminin her yerine dolan kumlar geminin özellikle oynayan hareket eden parçaları üzerinde zımpara tesiri yapmaya başlamışlardır.

Aylardır süren harekât gemide hal bırakmamış olduğundan acil bir bakım şarttır. Çanakkale’den çıktığından beri durmayan makineleri 11500 mil yol katletmiştir. Kamarandan demir alan gemi Süveyş’e gediğinde artık havuzlanması şart hale gelmiştir. 9 Ağustos günü Port Saitten yorgun fakat mağrur bir aslan gibi dönen gemi ancak 10 mil hız yapabildiğinden 12 Ağustos gecesi çarkçı başı zor bir durumla karşılaşmıştır.

 Bu zorluk iskele makinesinin önemli bir parçasının kırılması ve makinenin devre dışı kalmasıdır. Artık geminin hızı 5,5 mile düşmüştür. Rauf Bey yerinde bir kararla İzmir’e dümen kırdı. Kırılan parça burada tamir edilip tekrar yola çıkan Hamidiye Kruvazörü 25 Ağustos’u gösteren tarihte İstanbul’daydı. 7 ay 24 gün süren korsan denizcilik harekâtı tam bir başarıyla sona ermiş Türk donanmasının kudretine bütün zorluk ve yoksulluklara rağmen asırlardır sürüp gelen cesaret ve bilgisinden pek bir şey yitirmediğine dünya bir kez daha Hamidiye sayesinde görme imkânını elde etmiştir.

Hamidiye kruvazörü ve komutanı Rauf Orbay hakkında daha doğrusu onların 7 ay 24 günlük korsan harekâtı hakkında bilgi veren bir diğer kaynak ise İDO’nun aylık dergisi Sea Life’nin Ocak 2003 tarihli nüshasında şu bilgiler verilmektedir.

Bu bilgilere göre Hamidiye kruvazörü daha doğrusu onun komutanı Rauf Orbay sözünü ettiğimiz bu korsan harekâtına bir oranda mecburi çıkmıştır. Çünkü bu harekât öncesindeki Balkan harpleri sırasında Hamidiye ile görev yaparken görevinde bir hata bir kusur işlemiştir. Bu hatayı kapatmak için bu hatanın kendi zerindeki lekesini ve gölgesini kaldırmak için Hamidiye ile böyle bir maceraya atılmıştır.

Onu bu harekata iten icraatı ise yukarıda belirttiğim belgeye göre şöyle gerçekleşmiştir. Balkan savaşları dediğimizde aklımıza hep kara savaşları gelir oysa bir de deniz cephesi vardır. Bu yazımızın konusunu oluşturan Hamidiye Gemisinin doğuşunu hazırlayan olayların başlangıcını oluşturur. Albay Ramis ile Rauf Bey arasında müthiş bir polemiğin başlamasına yol açan olaylar işte bu savaşta yaşanmıştır.

Belgelere göre Albay Ramis ünlü Yunan Kruvazörü Averog’u sıkıştırmış ve batırma şansı yakalamış, Rauf’a Semafor la ateş emri vermiş fakat öldürücü ateşler açılmamış. İşte bu nedenle Albay Ramis Rauf’u hep suçlamıştır. Derler ki Rauf Bey bu olayın etkisiyle ünü Akdeniz seferine çıkmak için donanma komutanlığını sıkıştırmıştır.

Hamidiye bu sebeple çıktığı seferde pek çok farklı icraatlar gerçekleştirmiştir. 13 Ocak 1913 tarihinde Rauf Bey komutasında Nara Burnundan Akdeniz e açılır, 15 Ocak saat 10.10’da Mikoni Boğazından içeri dalar. Sancak ve iskele tarafında Mikoni Adalarının kıyılarına üşüşen halkın bakışları altıda güvertesindeki şapkalı Türk gemicileriyle Türk gemisi olabileceğinin akla getirilmesi zor olan rovazörümüz 11.25’te direğine Türk Sancağını çekerek Sri Adasının içindeki hedefleri ve limanı topa tuttu. Buradaki depoları ve barut fabrikasını havaya uçuran gemi 18 Ocak sabahı Beyrut Limanına demirledi. 19 Ocak da Portsait Limanına girdi. Buradan kömür almak istiyordu.

 Uzun müzakereler sonucunda 360 ton kömür alarak Süveyş Limanına demirledi. Buradan da kömür alıp Cidde’ye hareket etti. Bu harekâtları sırasında Müslüman Araplar gemimize büyük tezahüratlar yapıyordu. Yeniden Akdeniz’e çıkan Rauf Bey Yunan kıyılarına rota çizdi. Artık Akdeniz Hamidiye için bir göldü. Devamı yarın…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.