güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

UŞŞAKİ TARİKATI VE BANDIRMADAKİ DURUMU HAKKINDA MALUMAT

Yazının Giriş Tarihi: 09.07.2021 00:03
Yazının Güncellenme Tarihi: 09.07.2021 00:03

 

Hz.Pir Seyyid Hasan Hüsameddin Uşşaki (KSA),(h.930) senesinden (H.980) senesine kadar Uşşak’da aşıklar, ariflerzümresine şevk, neş’e ve feyz dağıtmışlardır.

Hicri 980 senesinde 100yaşlarında iken zamanın padişahı Sultan 3.Murad’ın davetine icabet ederek Uşşak’dan ayrılıp İstanbul’a gitmişlerdir. Hz. Pir İstanbul’da padişah tarafından büyük bir saygı ile karşılanmıştır. Bir süre istirahati sağlandıktan sonra Padişahın kendileri için inşa ettirdiği Tekke’ye yerleşmiştir.

Hazreti Pir hac dönüşü (H.1003) yılında Konya’da Hakk’a yürümüştür. Hz. Pirin vasiyetleri üzerine mübarek cesetleri bir öküz arabasına konularak Konya’dan yola çıkılmıştır. Öküz arabası nerede durursa oraya defnedilmeleri vasiyetleri arasında bulunduğundan arabaya hiç müdahale edilmez ve Üsküdar’ a gelinir. Sultan Murad, belki Üsküdar’ geçer ihtimalini düşünerek Üsküdar’da iskeleye sallar koydurmuştur. Arabayı çeken öküzler iskelede hiç durmaksızın, iskelede hazırlanmış olan sallara geçerler ve doğruca Kasımpaşa’da ki dergâha giderek orada dururlar. Böylece Pir Hazretlerinin dergâha defnedilmesini arzu buyurdukları anlaşılınca hemen orada hazırlanan Kabri Şerifte Hakk’ ın rahmetine tevdii edilirler. RAHMETULLAHİALEYH.

(Hz.Pir Seyyid Hasan Hüsameddin Uşşaki (KSA) Hz.Ümmi Sinan’dan almış olduğu Halvetilik ve Şeyh Seyyid Ahmed Semerkandi Hz.lerinden almış olduğu Kübreviyye ve Nuru Bahşiyye Tarikatlarını birleştirerek UŞŞAKİ TARİKAT’ını kurmuştur.)

Uşşaki tarikatı hakkında genel kaynaklara ve bazı özel kaynaklara dayanarak verdiğimiz malumatlardan sonra şunu belirtmek isterim ki bu tarikatın bir kolu bandırmamızda Osmanlının son döneminde yaşam ve yaşatılma imkanı bulmuştur. Bu grup ilçemizin bugün Benbaşı Mahallesi denilen kesiminde burada bulunan mezarlıktan elde edilen arazi üzerine kurulmuş tekkede yaşamış faaliyet göstermişse de son şeyhlerinin ve varislerinin ölmesi üzerine tekke faaliyetlerine son verilmiş bandırma kolu faaliyet gösteren İstanbul Kasımpaşa’daki dergahtaki kesimle faaliyet birleştirmiştir. Cumhuriyet devrinde tekkelerin kapatılmasından sonra altın duruma düşen tekke binası ve çevresi şehrimizin tanınmış tarikatçı simalarından Ali Öztaylan’ın gayretleriyle tekrar camiye çevrilmiş hatta bu caminin üzerinde bulunduğu mezarlıktan elde edildiğini düşündüğüm arazisi üzerine halkın katkılarıyla yapılan bu camiye Ali Öztaylan vasıtasıyla yapay bir hazire eklenmiştir. Bu caminin bugünkü imamlarından yaptıkları yayın dolayısıyla elde edinilen bilgilere göre mezarlığın yol geçen kısımlarından çıkarılan mevtaların bir kısmı bizzat Ali Öztaylan eliyle bu caminin avlusuna defnedildiğini öğrenmekteyiz.

Bu mevtalardan önce belki tekke zamanından kalma birkaç kabir bu cami avlusunda mevcutsa da bu günkü hazire tam manasıyla yapay olarak ali Özataylan’ın eseridir. Ali Öztaylan bununla da kalmamış vasiyet ederek ölümünden sonra kendinin de bu hazireye defnini temin etmiştir. Ali Öztaylan ve onun çevresindekilerin faaliyetleriyle Uşşakilerin önemli bir merkezi haline gelen bu cami ve çevresi yanlış hatırlamıyorsam ali Öztaylan’ın uhdesindeki menzil şeyhliğiyle fiili olarak işleyen bir Uşşaki yapıya merkezlik etmiştir. Onun vefatından sonra Uşşakiler’in Menzir şeyhinin bandırmadaki görevini üstlenen kişinin kim olduğunu bilmekte zorlanmaktayız. Ancak bu caminin yapımını tamirini üstlenen bir derneği ve derneğin faaliyetlerinde caminin imamının da önemi olduğunu düşünmekteyim. Bu nedenle belki de Uşşakiler’in etkinlikleri bu dernek ve bu dernek yöneticileri tarafından yönlendirilmektedir diye düşünmekteyim.

 Bu dernek esas alınarak caminin hemen bitişiğinde elde edilen arsa üzerine yapılan büyük bir bina içerisinde oluşturulup faaliyete sokulan hafız yetiştirme merkezi de her ne kadar diyanete devredilmiş bir şekilde faaliyet gösterir bir durum arz etse de resmi olarak olmasa da fiili olarak cami derneği de bu hafız yetiştirme merkeziyle ilgilenmekte bu merkez çalışmalarını sürdürmektedir. Bütün bunlardan sonra şunu söyleyebiliriz düşüncesindeyim bu cami ve hafız yetiştirme merkezi umuma açık faaliyet gösterse de faaliyetlerinde Uşşaki tarikatı mensuplarının ağırlıklı çaba ve gayretleri olduğunu söylemek mümkündür. Bandırmanın Uşşakiler açısından arz ettiği durum ve görüntü kabaca bu hafız yetiştirme merkezi ve cami etrafında ağırlık gösteriyor dersek umarım yanlış söylemiş olmayız. Şunu da belirtmek isterim ki uşşaki tarikatının ve mensuplarının Bandırmamızda laikliği toplum yapısını toplumun işlerliğini zedeleyici engelleyici faaliyetleri olduğunu görmek hiçbir zaman söz konusu olmamıştır diyebiliriz düşüncesindeyim.

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.