güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

UNUTULAN BAYRAMIMIZ HIDRELLEZ VE HIDRELLEZ KÜLTÜRÜMÜZ

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

Bir farkla ki bu kutlamaların kökeni Musa peygamber ve İsrail kavmine onların Mısır’dan Filistin’e kaçışına ait efsanedeki olaylara benzeyen olaylara dayanmaktadır. Ama şurası bir gerçektir ki Yavuz ve Kanuni devirlerinde yavuzun eşi Kanuni’nin annesi Hafsa sultan vasıtasıyla Manisa Sultan Cami çevresinde oluşturdukları 41 çeşit malzemeden oluşturulan Mesir Macunu ve bunun yapılıp dağıtılması şenliğiyle Nevruz bayramının Mesir şenliğine döndürüp İslamileştirmek gayretini gösterip kısmen de başarılı olmuşlarsa sanki birileri de Türk kökenli Hıdrellez kutlamalarını bir oranda Yahudileştirmek yahut İslamiyet dışı dinsel gruplara mal etmek için Hıdrellez kutlamalarını Kakava kutlamalarına dönüştürme gayreti göstermişler, kısmen de diye düşünmekte mümkündür.

Tabi çalıyı tepesinden sürüklemek isteyenler Hıdrellez kültürünü Kakava şenliklerinden gelen bir bayram olarak göstermek isteyerek bu bayramı Türklükten Türk kültüründen uzaklaştırmak isteyebilirler. Aslında böyle bir düşünce tarz gerçeklere terstir. Buna rağmen bir an için bu ters düşüncenin düz ve doğru olduğunu düşünsek bile bu şenliklerin başlangıcının Kakava şenliklerinden geldiğini kabul etsek bile Hıdrellez kültürünü Orta Asyalılardan ve Türklerden uzaklaştırmak, koparmak mümkün değildir. Çünkü Musa etrafında kümelenen ve bugünkü İsraillilerin temeli olan kitle de aslında Orta Asya kökenli kavimlerden gelmektedir. Dini kitaplar üzerinden gitsek de tarihi kaynaklar üzerinden gitsek de İsrail kavminin Orta Asyalı kavimlerle bağı açık açık göze çarpacak durumdadır.

Onların önemli simgelerinden olan 7 kollu şamdan ve 5 köşeli yıldız onları Orta Asya kökenlerine bağlayacak önemli unsurlardandır. Onların Filistin’e yerleşmesi sırasında 12 boy taksimatının olduğu rahatlıkla görülebilmektedir. Bunlar bir yana yeni dönemlerde görülen anneler günü kutlamalarının bile Hıdrellez kültürüyle köken bağı olduğunu düşünmek pekâlâ mümkündür. İşin bu yönü bir yana Hıdrellezin peygamberimizin doğum günü olduğu ve bu nedenle kutlama bulduğu kutlanmasının doğru olduğu fikri toplumumuzda taraftar bulabilmektedir. Çünkü Osmanlı döneminde kullanılan Jülyen takvimi veya bizim Rumi takvim dediğimiz takvim sisteminde Hıdrellez günü bu takvimde tarihlemeyle 23 Nisan gününe tekabül etmektedir. Nasıl ve ne zaman yapıldığı belirlenemeyen çevirilerle Hz. Muhammed’in doğum gününün de miladi tarihle verilen 23 Nisan tarihli olanı bu Rumi takvimdeki 23 Nisan tarihidir. Oysa şuanda kullandığımız Gregoryen takvimine göre Rumi takvimin 23 Nisan tarihi 6 Mayıs’a tekabül etmekte dolayısıyla Hıdrellez 6 Mayıs günü kutlama bulmaktadır. Hal böyle olunca da Hıdrellez günü peygamberimizin doğum günü olmaktadır.

Bunu bazı İslam bilim adamları sebepleriyle tam olarak anlatırken oldukça doyurucu izahlarda vermektedirler. Nitekim daha önceki yazılarımda bu konuya değinmiş Hıdrellez gününün Hz. Muhammed’in doğum günü olmasını gerektiren haklı sebeplere bende değinmiştim. Ne var ki toplumumuzda yani Türk kültüründe ve Türk İslam kültüründe bu derece önemli olan Hıdrellez uygulamasını        bir grup insanımız gereksiz görüp devre dışı bırakmaya yönelmiş görülmektedirler. Bence biz Türklerin Türk İslam bireylerin mezhep ve etnik grup ayırımı yapmadan topluca kutlayabildiğimiz ender günlerden birisi olan Hıdrellez gününün kutlanması toplumdaki bu birlik ve beraberlikten hoşlanmayanları rahatsız ve huzursuz etmiş olmalıdır ki toplumun özellikle kırsal kesimlerde yoğunlaşan Hıdrellez kutlamalarını yapmasını önlemeye yönelmişlerdir. Artık köylerimizde ve diğer kırsal yerleşimlerimizde Hıdrellez kutlamaları söz konusu olmasın diye birileri özellikle Sünni tarikat kesimlerinin ki özellikle Nurcu tarikat kesimlerinin ağırlık verip kutlatmaya başladığı Kutlu Doğum Haftası etkinliklerini çoğaltmaya kutlu doğum mevlitleri yaptırtarak köylerin ve kırsal yerleşimlerin Hıdrellez mevlitleri yahut ziyafetleri yaparak Hıdrellez kutlamaları engellemeye yönelmiş görülmektedirler.

Hakikaten de bu çalışmalar tesirini göstermiş eskiden Hıdrellez kutlanan köy ve kırsal yerleşimlerin en azından %60’ı %70’i artık Hıdrellez kutlamalarını bırakıp Kutlu Doğum mevlitleri yapmaya yönelmişlerdir. Bence bu tarz davranış amacı milletin Türk kültürüyle bağlarını koparmak Türk insanını Sünni mezhep ağırlıklı akait çerçevesi içerisine sokmak için programlamaya çalışmaktadır. Bunda ne oranda başarılı olacaklardır bunu zaman gösterecektir. Ama şurası bir gerçektir ki artık ülkemizde Hıdrellez etkinliklerinin yerini Kutlu Doğum etkinlikleri almaya başlamıştır. Bu Kutlu Doğum etkinlikleri bize has bir olgu değil, köklerini kültürümüzden alan bir olgu değil birilerinin tarikat mensubu bir kitlenin Türk toplumuna getirdiği dayatmalara dayanan bir kutlama etkinliği olduğu bir özendirme ve teşvik neticesi topluma mal edilmeye çalışılan bir etkinlik olduğu ortadadır. Türk toplumu olarak ne usulle olursa olsun bizden olmayan bizim kültürümüze dayanmayan kutlama ve etkinlikleri kabul edip öz ve öz kültürümüzden kaynaklanan bizim olan kutlama ve etkinlikleri terk etmemeyi kendimize şiar edinmeliyiz.

Yine eskiden olduğu gibi atalarımızın yaptığı gibi Hz. Muhammed’in doğumunu mevlit kandillerinde kutlamayı tercih edip 6 Mayıslarda da Hıdrellez bayramımızı sürdürmeyi mutlaka gerçekleştirmeliyiz. Türk toplumu olarak her yerleşim yerimizin 6 Mayıs’ta kutlamalarla, eğlencelerle değerlendirdiği yaşayan bir Türk toplumu olduğumuzu görmeyi ümit ediyor, başta siz değerli hemşerilerimiz olmak üzere tüm Türk insanın Hıdrellez gününü, Hıdrellez bayramını kutluyorum. Efsanelerdeki gibi Hızır peygamber ile İlyas peygamber bu yılda buluşurlar mı bilmiyorum ama korona virüsü hastalığı nedeni ile kovit 19 salgını nedeni ile bu bayramımızın kutlama bulması insanımızın bu bayramı kutlaması fiili olarak mümkün gözükmemektedir. Öyle görünüyor ki 23 Nisan bayramı gibi 1 Mayıs bayramı gibi hıdrellez bayramımızda bilimsel olarak evlerimizde toplum olarak gönüllerimizde kutlama bulacaktır. Gönüllerimizde de olsa hıdrellez bayramımızın milletimize hayırlar getirmesi kutlu olması temennimizdir.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.