güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

ŞEMSİ TEBRİZİNİN HAYATI VE ORTADAN KAYBOLUŞU HAKKINDA RİVAYETLER

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:47

 Değerli okurlarım, eğer aklımda yanlış kalmadıysa 17 aralık tarihi büyük düşünürlerimizden Şemsi Tebrizi’nin ortadan kayboluş veya bazı rivayetlere göre Mevlana’nın çevresinde ki kişilerin Şemsi Tebrizi’nin ortadan kaldırdığı tarihtir. Mevlana’nın ırkı hakkında Türk mü Moğol mu Afganlı mı İranlı mı olduğu yolunda ki iddialar ve anlatımlar unutulmamalıdır. Yine aynı Mevlana hakkın da Moğol ajanı mıdır değil midir. Tartışmaları da şüphesiz  hatırlardan çıkmamalıdır. Mevlana konusun da bir diğer iddia sufi midir ? mutasavvuf mudur ? Tartışmaları da olduğunu söyleyebiliriz. Bu yüzden Mevlana çok yönlü bir görünüm arz etmektedir. Mevlana Moğolların Anadoluların hakim olmaya çalıştığı dönem de yaşarken Moğollara boyun eğmeyi özendiren bir lider görünümünü taşırken Ahi Evran Moğollarla mücadeleyi göze alan özendiren teşvik eden hatta bu uğurda can veren kişi olarak karşımıza çıkmaktadır. Mevlana’nın Şemsi Tebrizi ile tanışması onun hayatın da farklı bir dönem yaratmış Mevlana şemsi yakınlaşması Anadolu da yanlış değerlendirmeye başlanmıştır. İslam dinin de erkeğin erkekle yakınlaşması rivata denilen suçu oluşturmaktadır. Bu nedenle Mevlana ve Şems arasında ki sevgi birbirlerine bağlılık ve hürmet yanlış anlaşılmış sözünü ettiğim bu suçla karıştırıldığından Mevlana’nın çevresi şemse düşman olmuştur. Bu yüzdendir ki Mevlana’nın ve şemsin karşı tepki almaları gerekirken birbirlerine bağlılıklarını daha da artırmaları bir mekana kapanıp halvet olmaları düşmanlıkları daha da arttırmış.  Sonun da Mevlana’nın çevresi bu duruma son vermek için bazı anlatımlar da dile getirildiği gibi önce Şemşi onun etrafından uzaklaştırmışlar fakat bir araya gelmeleri üzerine büyük olasılıkla onu yok etmişlerdir. Şemsin yaşamını ve ortadan kalkışını genel kaynaklara bakarak görmek istediğimiz de internet bilgilerinde şu bilgilere rastlarız.  

582 (1186) yılı civarında Tebriz’de doğdu. Adı Muhammed’dir (Eflâkî, II, 189). Daha çok Şemseddin, Şemsü’l-hak ve’d-dîn, Şems, Şems-i Tebrîzî lakaplarıyla anılır. Babası Ali b. Melikdâd (Melik Dâvûd), ticaret maksadıyla Horasan’ın Bezer vilâyetinden Tebriz’e gelip yerleşen bir kumaş tüccarıdır (Devletşah, II, 251). Devletşah, Şems’in İsmâilî dâîsi ve Hasan Sabbâh’ın halefi olan Kiyâ Büzürgümmîd’in neslinden Alamut valiliği yapmış Hâvend Celâleddin Nevmüselmân adlı bir zatın oğlu olduğuna dair bir rivayeti aktarır. Bu rivayete göre daha sonra Sünnîliği benimseyen Hâvend Celâleddin oğlunu ilim tahsili için gizlice Tebriz’e göndermiş, çok güzel bir çocuk olduğu için kötü kişilerin nazarından korumak amacıyla kadınlar arasında bulundurulan Şems bu sırada altın işlemeciliğini öğrenmiş ve Tebriz’de “zerdûz” lakabıyla meşhur olmuştur (a.g.e., a.y.). Bu rivayet Mevlevî kaynaklarında yer almadığı ve Cüveynî’nin Târîḫ-i Cihângüşâ’dan naklen Celâleddin Nevmüselmân’ın Alâeddin Ahmed’den başka oğlunun olmadığı gerekçe gösterilerek reddedilmiştir (Gölpınarlı, Mevlânâ Celâleddin, s. 49; Bedîüzzaman Fürûzanfer, s. 162-163). 

Maḳālât-ı Şems-i Tebrîzî’de ve ondan naklen Menâḳıbü’l-ʿârifîn’de Şems’in çocukluk ve gençlik yıllarında gizemli bir hayat sürdüğü, yüksek mânevî kabiliyetlere sahip olduğu, çokça riyâzette bulunduğu, semâ yaptığı, çeşitli müşahedelere mazhar kılındığı, medrese eğitiminden uzak durduğu zikredilir (Maḳālât, s. 77, 119, 677, 740, 741; Eflâkî, II, 205).

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.