güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

Peygamberden Sonra Hilafet Yolunda Hayatını Kaybedenler

Yazının Giriş Tarihi: 19.04.2022 00:07
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.04.2022 06:17

Hz. Alinin Hz. Fatıma ile evlenmesi sırasında Hz. Muhammedin Hz. Aliden Hz. Fatıma ile evliyken başka bir kadınla da aynı zamanda evli olmamasını istediğini Hz. Alinin de bunu kabul edip eşi Hz. Fatıma sağ iken sadece onunla evli kaldığını İslam kaynakları dile getirmektedir. Bu nedenledir ki İslam dünyasında tek kadınla tek eşle evliliği kabul edip onu uygulayan erkek olma özelliği de Hz. Aliye aittir.

Hz. Muhammed dahi çok eşle evlenirken diğer sahabeler Ebu Bekir Ömer ve Osman dahil çok eşle evlenirken Hz. Ali’nin tek eşle evli kalması Hz. Muhammed’e verdiği sözü sonuna kadar tutması İslam da çok seyrek görülebilecek tek eşli evliliğin tipik örneğidir. Bilhassa İslam da yöneticilerin ve önde gelenlerin çok azının hatta Hz. Ali'den sonra gelen Osmanlı halifeleri dahil İslam halifelerinin uygulamadığı bir sistem olan tek eşli evliliği Hz. Ali kabul etmiş ve uygulamıştır.

Yeri gelmişken belirtmek isterim ki Osmanlı halifelerinden 2. Osman da yani Genç Osman da tek eşle evlilik yapmış bir padişah ve halifedir. Ülkemizde tek eşle evlilik ancak Cumhuriyet idaresiyle birlikte ortadan kaldırılmış ama ne yazık ki son dönemde de ülkemizde bu uygulama gevşeme bulmuş bazı erkek bireylerimiz bir resmi eş yanında imam nikahıyla iki veya daha fazla eşle yaşamayı göstermeye başlamışlardır. Medyadan bu konuda pek çok bilgi dile getirilmektedir.

Hazreti Ali, Peygamber”in vefatında otuz üç yaşındaydı. Tüm dini faziletlere sahip olup, sahabe içerisinde her açıdan en seçkin mevkide olmasına ve Hazreti Resulullah (s.a.v) ümmete açıkça: Ben kimin mevlası (efendisi) isem Ali de onun mevlasıdır ve Ali benden sonra her mümin erkeğin ve mü’mine kadının velisidir. Buyurmasına rağmen o Hazreti alinin genç olması ve Peygamber’in savaşlarında kafirlerden birçoğunu öldürüp, onlardan düşman kazanması bahane edilerek hilafetten kenara itildi. Böylece o Hazret’in eli tüm genel olaylardan kesildiğinde evinin bir köşesine çekilerek özel kişileri eğitmeye başladı. Peygamber’in vefatından sonra 25 yıl üç halifenin hilafet zamanı geçti. Üçüncü halife Osman öldürüldüğünde halk Hazreti Ali’ye biat ederek onu halife seçti.

Hazreti Ali’nin Hilafeti

Hazreti Ali dört yıl dokuz ay süren hilafeti sürecinde Peygamberin siretine uydu.

Yukarıdaki bilgide dile getirildiği gibi hakkı olan ve peygamberin vasiyeti olan hilafete gelme hakkı başta Emevi ailesi olmak üzere Kureyş ve İslam zengin zümrelerinin İslamiyet’in yayılması sırasında engellemeyi isteyen kitle ve bireylerinin varislerinin engellemesi nedeniyle Hz. Ali hakkından uzak kalırken İslam dünyası da Hz. Muhammed’in getirdiği İslam dininin uygulamalarından taviz verir hale gelmeye başlamıştır.

Kuran hükümlerinden daha ziyade sünnetle hadis uygulamaları ilk defa bu üç halife döneminde ortaya çıkmaya başlamıştır. İslam dininin kesinlikle ret ettiği yönetimde yakınlarını kayırıp yöneticiliğe yakınlarını tayin etme onları ön plana çıkarma uygulaması bu dönemde başlamıştır. Özellikle Osman döneminde bu adeta açıkça yapılır hale gelmiş Osman’ın akrabaları olan Emevi ileri gelenleri pek çok sahalara yönetici veya askeri komutan olarak tayin edilmişlerdir. Ki bunların en belirginleri Muaviye İbnül As gibi kişiler en başta gelen kişilerdir.

Bu durum yani Hz. Osman’ın bu uygulamaları İslamiyet’in yayıldığı bölgelerde onun tayin ettiği yakınlarının yaptığı haksızlıklar nedeniyle büyük hoşnutsuzluklar yaratmıştır. Bu nedenle Osman’ın hilafetten ayrılmasını istemeler başlamıştır. Osman bu isteklere ret cevabı verince Mısır bölgesinden hareket e geçen isyancılar onu hilafetten indirmek üzere Medine’ye yürümüşlerdir. Fakat o yine de hilafetten ayrılmamış gelen isyancılar evini kuşatıp Medine halkının ve bazı sahabelerin Hz. Osman’ı ikna çabasına rağmen Osman istifa etmemiştir.

Evine kapanan Hz. Osman’ı İslam ordusu Medine’de olmadığından ve Emevi ailesinin önde gelenleri eli silah tutanları yönetici ve komutan olarak Medine dışında bulunduklarından Osman’ı koruyacak çevre ve kuvvet kalmamıştır. Rivayetlere göre bu isyancılara karşı Hz. Osman’ı korumak üzere Hz. Ali oğulları Hasan ve Hüseyin’i göndermiş fakat bu gençler Hz. Osman’ın katlini engelleyememişlerdir. Onlar Osman’ın kapısını beklerken isyancılar bir rivayet evi n arka duvarını delerek bir rivayet bacasından girerek okumakta olan Osman’ı katletmişlerdir.

Böylece Ebu Bekir’le başlayıp Osman’la biten üç Emevi kökenli halife devri sona ermiştir. Osman’ı katleden isyancılar Medine’de bazı kişilere halifeliği teklif ettilerse de kabul ettirememişler Hz. Ali’ye teklif etmişlerdir. O da ret edince bu kez Medine halkını her gün üç kişiyi öldürmek tehdidiyle Hz. Aliyi halifeliği kabule zorlamaya yönelmişler bu zorlama neticesinde Medine halkının ısrarı üzerine Hz. Ali halifeliği kabul etmiştir. Devam edecek…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.