güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

İSTANBUL’U ARMAĞAN EDEN FATİH SULTAN MEHMET’İ DEĞERLENDİREN DÜŞÜNCELERİM

Yazının Giriş Tarihi: 18.12.2020 21:48
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.12.2020 21:48

Fatih Sultan Mehmet babası 2. Murat’ın vefatına mütakıp tahta oturduktan sonra kardeşlerini katlettirmeyi gerçekleştirmiş bununla kalmamış babasının haremdeki eşlerini bile saraydan uzaklaştırmak için elinden geleni yapmıştır. Öyle ki dile getirilen bazı bilgilere göre babasının dul eşlerinden bazılarını sevdiği devlet adamlarıyla evlendirme yoluna bile gidebilmiştir. Babasının Sırp prensi eşini Sırbistan a göndermiş onun bir manastıra rahibe olmasını da hoş karşılamıştır. Fatih Sultan Mehmet tahta oturduğunda kendisine en büyük ideal olarak babasının da ideali olan İstanbul fethini seçen Fatih Sultan Mehmet bütün gücünü bu hedefine ulaşmak için kullanmaya yönelmiştir. Bugünkü tarihçilerin ve geçmişte ki bazı tarihçilerin ifadesine göre Fatih Sultan Mehmet’i ve ondan önceki Osmanlı sultanlarını Abbasi ve emevi halifelerini İstanbul fethine teşvik eden peygamberimizin bu konuda söylediği hadistir. Farklı söylemlere konu olan bu hadisin özü İstanbul’u feth eden asker ve komutanının ne güzel komutan ne güzel asker olduğu şeklindeki peygamberimize has ifadedir. Ancak şunu belirtmek isterim ki peygamberimize mal edilen bu sözle kastedilen fethi İstanbul’un Bizans edilen alınması mıdır. Yoksa İslamlar tarafından feth edilmesi midir. Bu konuda açıklık yoktur. Çünkü hadis ifadesi içerisinde asker ve komutan kelimeleri din mensupluğu ortaya koymayıp genellikle vurgulayan kelime durumundadırlar. Hal böyle olunca İstanbul’un 4. Haçlı seferleri sırasında haclılar tarafından Bizans elinden alınması pekala İstanbul’un fethi kabul edilebilecek bir icraattir. Latinler bu feth ile Bizans’ı yıkmış İstanbul’u ele geçirip bir latin imparatorluğu kurmuşlardır. Peygamberin olduğu söylenen hadiste ki ifadeyi düşünürsek İstanbul fatihten önce latinler tarafından feth edilmiştir.  Latinlerin İstanbul’u feth etmesi ve Bizans kuvvetlerinin yani İznik imparatorluğu kuvvetlerinin latin imparatorluğunu yıkan İstanbul’u tekrar ele geçirmesi olayları da İstanbul’u feth demek olacağından hz. Muhammedin hadisinde belirttiği ifade acaba bu iki fehti gerçekleştiren komutan ve askerler için de geçerli midir. Hadis islam fethinden bahsetmeyip sadece fetihten bahsettiğine göre insanın kafasında hadisin bu fatihler içinde söz konusu olup olmadığı sorularını uyandırmaktadır. Eğer bu hadis onlar için de geçerli ise fethin İstanbul’u feht etmekle kendisinin ve askerinin İstanbul’u feht eden hakkında ki övgüsüne mahsar olması oldukça zordur. Çünkü yukarıda belirttiğim fetihler dolayısıyla ona has olmaktan çıkmıştır. Kaldı ki fatihin fethi dolayısıyla peygamberin övgüsüne has komutan olup askerinin de peygamber övgüsüne nail asker olduğunu kabul etsek bile fatihin İstanbul kuşatmasında ki askerinin yapısı da kafamızı karıştıracak mahiyettedir. Çünkü fatihin İstanbul’u kuşatan ordusu içerisinde Sırplar, Bulgarlar gibi balkan Hristiyan tebanın oluşturduğu Hristiyan birlikleri hatta Hristiyan Avrupa’da katılan başta Almanlardan olmak üzere Hristiyan ücretli askerlerde mevcuttur. Bunlarda fethi işlemine katılmış fethi yolunda çaba sarfetmiş kan dökmüş can vermişleridir. Bu askerin hadis kapsamına yani bu Hristiyan unsurlarını da hadis kapsamına dahil olup olmayacağı kafaları karıştıracak bir durum oluşturmaktadır.  Fatih tahta oturduktan sonra babasının da arzusu olan İstanbul fethi konusunda ki çalışmalara hız vermiştir. Fatihin babası 2. Murat İstanbul fethine o kadar önem vermiştir ki bu yönde teşebbüslere yöneldiğinde Hristiyan Avrupa’nın tehditleri ve saldırıları nedeniyle başarı getirecek icraatler gerçekleştirememiştir. Ama rivayetlere göre onu başarısızlıkları değil hacı bayram velinin sözleri olmuştur. Rivayetlere göre 2. Murat ahi tarikatıyla yakın temas olan padişahtır. Ve ahi olan hacı bayram veliye İstanbul’un fethinin kendine nasip olup olmayacağını sormuştur oda verdiği cevapta sultanım İstanbul’u fetih etmek bu fetih görmek sana da bana da nasip değildir. Bu feht görmek beşikte ki şu bebe ile bizim köseye nasiptir demiştir. Beşikte ki bebe ile kastedilen Fatih Sultan Mehmet köse kelimesi ile dile getirilen fatihin hocası olarak ünlenecek muridi Ak Şemsettindir . yine rivayetlere göre 2. Murat’ı kendi salığında Fatih Sultan Mehmet’i iki defa tahtta oturmaya yönelten sebep fatih Sultan Mehmet tarafından yapılması haber verilen İstanbul fethini sağlığında görmek arzusudur. Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u fetih etmeye yönelirken bence daha büyük idealler peşindedir. Onu İstanbul fethine zorlayan ideali katolig ve Ortodoks Hristiyanların dini merkezlerini ve dini liderlerini Yahudilerin ve İslamların dini merkezlerini ve liderlerini kendi buyruğu altında birleştirmek düşüncesidir. Kanaatındayım zaten sağlığında yaptığı icraat ve fehtlere baktığımızda bunu gösterecekler işaretler mevcuttur. Çünkü fatih İstanbul fethinden sonra otrando seferini başlatmış İtalya’yı feth edip roma ve papalığı kendi hakimiyeti altına alma çalışmalarını ilk adımını atmıştır. Aynı fatih Memlüklülerle hicaz su yolları meselesini yaşamış ve onlarla ters düşmüştür. Üstelik öldüğünde çıkmayı düşündüğü çıkmak için ordu hazırladığı seferi mısır seferi üzerine olması ihtimalinden söz eden tarihçiler ve  tarihi kaynaklar mevcuttur.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.