güvenilir kaynak casibom giriş maritbet
SON DAKİKA
Hava Durumu

İslam’da Kurban İbadetinde Olmasa Olmazlar

Yazının Giriş Tarihi: 16.07.2021 00:04
Yazının Güncellenme Tarihi: 16.07.2021 00:04

Kurban ibadeti biz İslamlar da olduğu gibi bizden önce yayılmış Musevilik Hıristiyanlık gibi dinlerde de yer almış bir ibadettir. Hatta bu ibadetin eskiliğini bütün dinlerin kabul ettiği ilk ata olan Adem Aleyhisselam devrine kutsal kitaplarda yer alan Habil kabil olayına kadar götürmek mümkündür. Ancak biz İslamlarda kurbanın başlangıcı olarak İbrahim Peygamberin oğlu İsmail peygamberi kurban etme girişimi ile Musevilerde İbrahim peygamberin oğlu İshak peygamberi kurban etme girişimi ile başlattığı kabul edilmektedir. Hristiyanlarda ise kurban olan İsa peygamberdir ve bu yüzden direk kurban ibadetine yer verilmeyip Musevilerde ki ve bizde ki kurban ibadeti ile aynı mahiyette bir kurban törenine olgusuna yer verildiği görülemez. Kabaca kökenine değindiğim kurban ibadeti İslamiyet’in farz kabul ettiği ibadetlerden değildir.

Ancak farz olan haç ibadeti içerisinde olmazsa olmaz olan bir ibadettir. Kurbanın farzlığı haç ibadeti yapanlar için farzdır. Bunun dışındakiler için vacip olan bir ibadet olup öncelikle aile reislerine kurban kesmek vaciptir. Bugün ki sistem de veya aile reisliğini bir erkeğin temsil etmediği aile sistemlerinde aile reisi kadında olsa çocukları onun yönetiminde olduğu sürece aile reisi olan kadına vaciptir. Aile reisinin kendisi kurban kesmedikçe eşine veya çocuklarına kurban kesmesi uygun değildir. Ancak aile reisinin eşi veya çocuklarının kendi özel gelirleri olup oradan elde ettikleri para ile kendileri için ayrı bir kurban kesmelerinde herhangi bir sakınca söz konusu değildir.

Şunu da belirtmek gerekir ki şahsi düşünceme göre veresiye veya borç para ile veya kurban satana borçlanarak uygun değildir. Çünkü kurban kesmek vacibiyeti ancak kendi ve ailesinin ihtiyaçlarını karşılamaktan bir kurban alabilecek parası olan kişi için geçerlidir. Kurban kesenin kesiti yerde önemlidir. Bu nedenle inancıma uygun olan kurban kesenin olduğu yerde kesilmeli mümkünse kurban kesen kendisi kesmeli aksi taktirde vekalet verdiği kişinin kurban kesimini yaptığı sırada yanın da mutlaka bulunup tekbire teşkil etmesi en uygun ibadet şekli olmalıdır. Kesilecek kurbanın da bedensel açıdan özürlü veya çirkin görünümde olmaması olabildiğince sağlıklı ve kesildiğinde yeterli miktarda et ortaya çıkaracak bünye de olması gerekir. Kurban olacak hayvanlar dinimize göre sığır, deve, keçi, koyundur.

Kendimi bildiğimden anlayamadığım nokta mandanın da eti yenir. 4 tırnaklı bir hayvan olmasına karşılık neden kurban edilmediğidir. Hakikaten bu yaşıma kadar çevremde bir mandanın kurban edilmediğini önemle vurgularım. Ancak belirtmek isterim ki bence İslami açıdan mandanın da kurban edilmesinde bir sakınca olmamalıdır. Kurban edilecek hayvan ne alındığı yerden eve getirilene kadar ne bakıldığı sürece nede kesime götürülürken eziyet edilmemelidir. Kesimi sırasında da usta eller tarafından ölümü en kısa sürede gerçekleştirilecek şekilde ifa edilmelidir. Bu yüzden kesim ve yüzme parasından kaçarak ne kendimiz yüzmeye kalkalım nede ucuza yapıyor diye ehil olmayanlara yaptırma yoluna gitmeyelim düşüncesindeyim. Şunu önemle vurgularım ki bir koyun veya keçiyi sadece bir kişi kurban ederken sığır deve gibi hayvanları 2 kişiden başlayarak 7 kişiye kadar şahsiyet birlikte kurban edebilecektir. Bu çoklu kurbanlarda mümkünse aynı aileden kişiler eşler evlatlar torunlar anne babalar ve kardeşler oluşturmalıdır. Bu tür uygulamanın yapılması ise kurbanı gerçekleştiren kişiler arasında sana fazla et gitti veya be fazla sen az para ödedim çekişmesinin veya kalplerde tereddütlerin daha az olacağı düşüncesidir.

 Çünkü kurban kesen kişiler arasında tereddüt olursa kurbanın kurbanlığı noktasında tartışılmalar ortaya çıkar kesilen kurbanın dağıtılması noktasında ister keçi koyun gibi kurbanların vücudun bütünü ister büyük baş kurbanlardan elde edilen etin tamamı 3 e bölünmeli 3 te 1 i kurbanı kesenin çevresinde ki fakir fukara komşulara dağıtılmalı 3 te 1 yakın ve tanıdıklardan oluşacak eve gelen misafirlere sofra kurup ikram edilmeli 3 te 1 ise kurban kesenin yanında bulunan ev halkı tarafından yenilip tüketilmelidir. Kurbanların derileri her ne kadar istendiğinde yakınlardan birinin fakirlerden birinin eline verilirse de bugün ki uygulamamız deri toplayan Kızılay başta olmak üzere devletin kontrolünde ki toplumsal amaca hizmet eden kurumlara verilmelidir. Derilerin işe yarayabilmesi için deri yüzülürken deriye bıçak kaçırmaktan deriyi parçalamaktan kaçınılmalı deriyi verilecek yere Kızılay’a vb. vermeden öne tuzlayarak içe kıvırarak bağlayarak ilgili kurumlara verilmelerdir. Devam edecek…

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.