1 Mart 2024 tarihinde başlayan ve gayrimenkul sahiplerini yakından ilgilendiren “Beyan Dönemi” hakkında bilgi veren Arte Mülk Yönetimi ve Danışmalık Genel Müdürü Uzay Keskin, vergi kayıp ve kaçağının önlenmesinde önemli bir adım atıldığına dikkat çekti.
Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), Dijital Vergi Dairesi'nden kiracılara bildirim formu doldurma imkânı getirdi. 1 Mart 2024 tarihinden itibaren başlayan düzenleme sonucunda vatandaşlar “kira gelir beyannamesi ne zaman verilir? Düzenleme ile neler değişecek” gibi soruları sıkça araştırmaya başladı. Bu uygulama ile vergi kayıp ve kaçağının önlenmesinin planlandığını söyleyen Arte Mülk Yönetimi ve Danışmalık Genel Müdürü Uzay Keskin, “Kira geliri elde eden mülk sahipleri 1 Mart-1 Nisan tarihleri arasında beyannamelerini verebilecek. Bu yıl ‘Kira Bildirim Formu’ ile kiracıları da sürece dâhil eden GİB, bu uygulamayla vergi kayıp ve kaçağının önlenmesini planlıyor. Bu kapsamda GİB, Dijital Vergi Dairesinden kiracılara yönelik ‘Kira Bildirim Formu’ yayınladı. Kiracılar, eğer Dijital Vergi Dairesine abonelerse kullanıcı bilgileri ve şifreleriyle sisteme giriş yaparak forma ulaşabiliyor. E-Devlet şifresi ile de gerekli bilgilere erişim sağlanabiliyor. Uygulamaya girildiğinde ‘Değerli mükellefimiz, bilgileri doldurarak kayıt dışı ekonomi ile mücadele edilmesine destek olabilirsiniz.’ ifadesi görülüyor.” dedi.
“Vergi Kayıp ve Kaçağının Önlenmesinde Önemli Bir İşlev Görmesi Bekleniyor”
Vergi dairesi müdürlüklerindeki personellerin uzun süredir sahaya çıkarak kiracı ve ev sahiplerini ziyaret ettiğini söyleyen Keskin, kiralara ilişkin soruların yönetildiğini belirtti. Konuyu emlakçılarında yakından takip ettiğini belirten Keskin, “Bu yöntemle mülk sahiplerinin beyan ettiği kira gelirleriyle kiracıların beyanlarını karşılaştırma imkânı oluşacak. Böylece düşük kira bedeli gösterenler, yanlış beyanda bulunanlar veya hiç beyanda bulunmayanlar ortaya çıkarılmış olacak. Bu adımın vergi kayıp ve kaçağının önlenmesinde önemli bir işlev görmesi bekleniyor. ‘Kiranız ne kadar, geçmiş yıllardan bu yana kiranız ne kadar arttı, kiranızı yatırdığınız IBAN numarası nedir, evi emlak danışmanı ya da ev sahibi aracılığıyla mı tuttunuz?' gibi sorularla vatandaştan bilgi alınıyor. Eğer kendisi veya ilgili kişi yoksa eve ihbarname bırakılıyor. Sorularla aynı zamanda emlakçılar da denetleniyor. Vatandaşların, Dijital Vergi Dairesi üzerinden ‘Kira Bildirim Formu’ alanından da soruları yanıtlayabilmesine imkân sağlıyor. Ev sahiplerinin beyanları, kiracıların verdiği bilgilerle karşılaştırılıyor. Bu süreçte bilgilerin tutmaması durumunda da cezai müeyyide uygulanacak. " dedi.
Kira Beyannamesi’nin nasıl verildiğini anlatan Keskin, şunları söyledi;
Vatandaşlar internette "www.gib.gov.tr" adresi üzerinden Hazır Beyan Sistemi’ne giriş yapıp hazırlanan beyanları onaylayarak veya üzerinde gerekli değişiklikleri yaparak hızlı ve kolay bir şekilde kira beyanlarını verebiliyor. Ayrıca ikametgâhın bulunduğu bölgedeki vergi dairesinde de bu işlem yapılabiliyor. Hazır Beyan Sistemi'ne 7 gün 24 saat ulaşılabiliyor. Mükellefler, vergilerini İnteraktif Vergi Dairesi ve GİB mobil uygulaması üzerinden, anlaşmalı bankaların şubelerinden, alternatif ödeme kanallarından (internet bankacılığı, telefon bankacılığı, mobil bankacılık), PTT iş yerlerinden ve tüm vergi dairelerinden ödeyebilecek. Yıllık beyanname verme konusunda mükellefler GİB'in çağrı merkezi Vergi İletişim Merkezi’ni (VİMER-189) arayarak her türlü bilgiyi alabilecek.” /Haber Merkezi