Karşılıklı seferlerle çalışacak olan feribot hattı, tehlikeli maddelerden savunma sanayi yüklerine kadar pek çok taşımanın güvenli ve hızlı bir şekilde yapılmasına olanak sağlayacak. Projenin, Türkiye’nin ihracat kapasitesinin artırılmasına ve bölgesel ticaretin gelişmesine de önemli katkı sunması bekleniyor.
Törene Bandırma Kaymakamı Engin Aksakal, AK Parti Bandırma Teşkilat Başkanı Bayram Özdemir, Milliyetçi Hareket Partisi Bandırma ilçe Başkanı Bekir Bozkurt, TCDD Bandırma Gar Müdürü Doğan Yıldız, Bandırma Gümrük Müdürü Orhan Mercanlı, Bandırma Liman Başkanı Kürşat Ayyıldız katıldı.
Koç “Türkiye Yüzyılı Vizyonuna En Uygun Projelerden Biri”
Açılış töreninde konuşan Negmar Denizcilik Yatırım A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Koç, Bandırma-Tekirdağ tren feribot hattının Türkiye’nin ihracatına, iç ticaretine ve milli güvenliğine büyük katkı sağlayacağını belirterek, “Bu hat, Türkiye Yüzyılı vizyonuna en uygun projelerden biridir. Anadolu ile Avrupa arasında kesintisiz ve hızlı bir bağlantı kuruyoruz.” dedi.
Koç ayrıca, hatta görev alacak Erdeniz Feribotu’nun dünyada sayılı örneklerden biri olduğunu vurguladı. Projenin zaman ve maliyet avantajı sağlayarak ihracatçılara büyük kolaylık getireceğini ifade etti.
Kazancıoğlu “İlk Seferimizi Başlatıyoruz”
TCDD Genel Müdür Yardımcısı Dr. F. Şinasi Kazancıoğlu, açılış töreninde yaptığı konuşmada projenin önemine dikkat çekerek şunları söyledi. “Bandırma-Tekirdağ tren feribot hattı, ülkemiz için son derece stratejik bir proje haline gelecektir, bundan emin olabilirsiniz. Bu hattın geçmişi oldukça eskiye dayanıyor. Üzerinden birçok bakan geçti ama özellikle Sayın Cumhurbaşkanımız döneminde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu’nun öncülüğünde bu projeyi hayata geçirmek Osman Bey’e nasip oldu. Hayatta her şey nasiple olur; bu da nasip oldu. Uzun süredir bu gemi, bu limanlar ve bu hat seferlerin başlamasını bekliyordu. Ancak altyapının tamamlanması zaman aldı. Büyük projelerin başlaması her zaman kolay olmaz. Ancak Allah’a hamdolsun, bugün bu projeyi başlatmak bize nasip oldu. Bu feribot oldukça özel bir gemi. Dünyada bu tip feribotlardan sadece 30 kadar var. Üç tanesi bizde bulunuyor. Bir diğeri Van Gölü’nde devletimizin yaptırdığı, Tatvan’la karşı kıyıyı birbirine bağlayan hat. Şimdi ise Marmara’da Erdeniz feribotu ile Tekirdağ hattı başlıyor. Bu tarz hatlar Meksika-Amerika arasında, Çin’de adalarla ana kara arasında, Sicilya ile İtalya arasında hem yolcu hem yük taşımacılığında kullanılıyor. Türkiye'nin en büyük sorunlarından biri cari açık. İhracatımız artsa da ithalatımız daha hızlı artıyor. Büyüyen bir ülkeyiz; genç nüfusumuz var, sanayimiz gelişiyor ve her sektörde ilerliyoruz. Ege Bölgesi, Türkiye’nin en önemli üretim merkezlerinden biri. Zamanında Volkswagen, Manisa’ya yatırım yapmayı düşünmüştü. Bu hattı da incelemişler ve demişlerdi ki: ‘Eğer Manisa’ya yatırım yapacaksak, bu hattın çalışıyor olması gerekiyor.’ Bugün o gün. İlk seferimizi başlatıyoruz. Bu hat, Ege Bölgesi’nin Avrupa’ya ihracatında büyük zaman tasarrufu sağlayacak. Normalde bir trenin Avrupa yakasına geçmesi 4 ila 7 gün sürerken, bu projeyle bu süre 2 güne, hatta zaman zaman 1 günün altına inecek. Manisa’dan kalkan bir tren 11 saat sonra Bandırma’da olacak, 4 saat sonra da Tekirdağ’a varacak ve oradan ihracat noktalarına ulaşacak.” İhracat yüklerimiz için büyük kolaylık olacak. Karayolunda araçlar sınır kapılarında uzun süreler bekliyor. Ancak trenlerde gümrükleme işlemleri yerinde yapılabildiği için bu süreç çok daha kısa sürecek. Belki 2-3 saatte trenler gümrükten geçmiş olacak.”
Boyraz “Marmara Denizi’ni Stratejik Bir Lojistik Koridora Dönüştürüyoruz”
Açılış töreninde konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Osman Boyraz, Türkiye’nin 2002 yılından bu yana demiryolu alanında attığı stratejik adımları ve küresel lojistikte üstlendiği rolü vurguladı. Boyraz, projenin sadece iki şehir arasında değil, Asya ile Avrupa arasındaki ticaret hattında da önemli bir köprü işlevi göreceğini ifade etti.
Boyraz “Türkiye’mizin demiryolu ulaşım ağını güçlendirecek, lojistik kapasitesini artıracak stratejik bir adım daha atmanın tanıklığını yaşıyoruz. Bandırma-Tekirdağ tren feri hattının resmi açılışında sizlerle birlikte olmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde demiryollarını 2002 yılından itibaren devlet politikası olarak ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik. Ülkemizde 2002-2025 yılları arasında demiryollarında ciddi yatırım, iyileştirme, yenileme ve kalkınma hamlelerini hayata geçirdik. Bu kapsamda; Çin’den Londra’ya ulaşan demir ipek yolunun merkezinde olan Orta Koridor sayesinde Asya ile Avrupa arasında köprü görevi gören ülkemizin, uluslararası yük ve yolcu taşımacılığında stratejik önemi büyüktür. Asya ve Avrupa arasında coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir atılım başlattık. Demiryolu hatlarımızın limanlara, havaalanlarına, lojistik merkezlere bağlantısını sağlayarak demiryollarımızı kombine taşımacılığa uygun yeni bir anlayışla ele aldık. Asya ile Avrupa kıtaları arasında kesintisiz demiryolu ulaşımını mümkün hale getiren Marmaray, BTK Demiryolu Hattı ve Orta Koridor ile Londra’dan Pekin’e kadar en güvenli, kısa ve ekonomik uluslararası demiryolu koridorunu oluşturduk. Birer birer hayata geçirdiğimiz mega projelerle dünya lojistik haritasında Türkiye’yi önemli ve vazgeçilmez bir kavşak noktasına dönüştürdük. 2002 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğumuza; 2023 yılı itibariyle, 2 bin 250 kilometresi YHT ve Hızlı tren hattı olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre ekledik. Demiryolu ağı uzunluğumuzu 13 bin 919 km’ye yükselttik. Hatlarımızın; 8.046 kilometre ile yaklaşık yüzde 60’nı sinyalli, 7 bin 274 kilometre ile yarısından fazlasını elektrikli hale getirdik. Ülkemizi yarım asırlık hayalimiz olan Yüksek Hızlı Tren işletmeciliği ile tanıştırdık. İlk olarak 2009 yılında hizmete başlayan Ankara-Eskişehir yüksek hızlı tren hattını işletmeye aldığımızda Türkiye’ yi dünyada 8, Avrupa’ da altıncı yüksek hızlı tren işletmecisi ülke yaptık. Ankara-Konya, Ankara-İstanbul, Konya Karaman ve Son olarak Ankara-Sivas hatlarını devreye alarak Türkiye’nin Yüksek Hızlı tren ana omurgasını oluşturduk. Şu anda da Karaman-Ulukışla, Halkalı – Kapıkule, Ankara-İzmir, Bandırma-Bursa, Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hatları gibi çok önemli demiryolu projelerinin yapımlarına devam ediyoruz.
Bugün açılışını yaptığımız bu tren feri hattı da bu vizyonun en somut adımlarından biridir. Demiryolunun çevreci, güvenli ve ekonomik özelliklerini, deniz taşımacılığıyla buluşturarak; Marmara Denizi’ni stratejik bir lojistik koridora dönüştürüyoruz. Bugün faaliyetine başlayacak 800 metrelik ray uzunluğuna sahip feribot haftanın 7 gün 24 saat çalışabilecek ve ortalama dört saatlik seyir süresiyle günde birden fazla sefer yapılabilecektir. Bu hat sayesinde Marmaray’ dan geçirilmesi yasak olan parlayıcı, patlayıcı, akaryakıt ve kimyasal maddeler gibi tehlikeli yüklerin güvenli geçişi sağlanacaktır. Askeri ve stratejik taşımacılık için alternatif bir güzergâh oluşturulacaktır. Marmaray üzerindeki yük baskısı azaltılacak, Vagonlar elleçlenmeden taşınarak zaman ve maliyet avantajı elde edilecektir. Sadece bu değil... Bugün burada başlattığımız tren feri işletmeciliği, Multimodel taşımacılıkla Yeşil Mutabakat ve Paris İklim Anlaşması gibi uluslararası hedefleriyle de uyumludur. Özellikle Marmaray'ın herhangi bir nedenle geçici olarak devre dışı kalma ihtimaline karşı bu hat daha da önemli hale gelecek. En önemlisi de Avrupa ile Asya arasında sürdürülebilir, kesintisiz ve çevreci bir lojistik ağ kurulmuş olacaktır. Son olarak da tren feri hattını sadece iki limanı birleştiren bir hat olarak değil, bölgesel kalkınmayı hızlandıracak ihracatçımızın uluslararası pazarlara erişimini kolaylaştıracak ve ülkemizin lojistik altyapısını güç katacak stratejik bir proje olarak görüyoruz. Tüm paydaşlarımızdan sadece Türkiye'nin değil, Orta Koridor ve uluslararası ticaretin de verimliliğini artıracak bu projeyi sahiplenmelerini ve 2053’e koşar adım yürümemize destek olmalarını bekliyoruz. Bu müjdeli günde, projede emeği geçen Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Abdulkadir Uraloğlu’na, bu vizyon projenin planlamasında ve işletmeye alınmasında emeği geçen başta TCDD Taşımacılık olmak üzere tüm kurumlarımıza, yüklenicilerimize ve çalışanlarımıza teşekkür ediyor, ülkemiz için hayırlı olmasını diliyorum.” dedi.
Haber: Serhat Barış